Alla inlägg under augusti 2014

Av HundStyrkan - 29 augusti 2014 16:31

Yes
Nu har jag lyckats få till det med bilderna så här kommer ett gäng.

Troja tränar passivitet vid gångbana.

Troja hos veterinären

Träning hundmöte

Spårträning

Här väntar vi på att tass schampot ska verka i 10min.

Här är första träningen i att umgås med en annan hund.
Troja fick ha munkorg, hon är väldigt osäker på hur hon ska bete sig och samspela med en annan hund.
Hon tillät honom att lukta på henne både i rumpan och huvudet, hon luktade efter en stund ett par gånger på honom. Han gjorde allt för att få igång henne med lekinviter så han nästan slog knut på sig själv. Men Troja kunde inte komma på vad hon skulle göra utan gjorde några tappra försök att springa efter honom, men det fick jag bryta för hon avslutade alltid språngmarschen med att försöka bita honom.
Vi kommer fortsätta arbeta med dessa två tillsammans och jag tror och hoppas att hon ska blir mer och mer avslappnad för att tillslut börja kommunicera mera.

Av HundStyrkan - 28 augusti 2014 07:47

Min telefon har strulat med bilder så jag har inte skrivit i bloggen för jag har väntat på att det ska ordna sig med bilderna, men det verkar det inte göra.
Nu måste jag bara uppdatera!

Denna vecka började jag åka iväg med Troja till nya miljöer för att öva riktiga hundmöten. Tidigare har vi bara jobbat med riggade möten.
Jag tog med mig vattensprutan för att ha något att ta till om jag inte lyckas dämpa henne enbart med mig själv och min energi.
Det var bra att den fick följa med, jag fick användning för den redan i första hundmötet. Jag hjälpte Troja genom att gå i en båge och även dämpa hennes energi med min. Vattensprutan kunde hålla henne från att kasta sig ut mot den mötande hunden.

Vi fortsatte jobba på samma sätt i alla hundmöten och vi har varit iväg varje dag för att öva och öva.
Igår behövde jag inte använda vattnet utan kunde ganska enkelt få henne att titta bort från den mötande hunden bara genom att morra (låter skitflummigt, men funkar grymt bra) när hon la fokus mot den andra hunden.
Hon tog även godis mitt i hundmöten vilket är ett bra tecken på att hon inte är blockerad.

Vi har även hunnit med ett veteinärbesök i veckan. Hon har varit geggig i öronen, speciellt det vänstra. Efter att jag tvättat det några ggr utan att se en förbättring så åkte jag, i samråd med ägarna, in till veterinären för att få en koll på det.
Veterinären var inne på att Troja är allergisk mot något. Hon har även lite svamp i tassarna och kliar nosen en del.
Nu fick vi behandling mot svampen, tassbad och örondroppar. Men hon måste in på en allergiutredning. Det är något vi kollar upp nu.

Träningen fortsätter!

Av HundStyrkan - 24 augusti 2014 18:02

Idag har Troja fått en ny spännande utmaning - att promenera med ett gäng andra hundar bredvid sig.
Hon höll sig lugn och följsam, gjorde bara 3 tendenser till utfall som gick enkelt att bryta. Hon kunde direkt efter släppa de andra hundarna. Inga kvarstående känslor eller reaktioner.

Av HundStyrkan - 22 augusti 2014 23:19

Troja har gjort stora framsteg runt andra hundar. Våra hundar reagerar hon inte på alls, passerar dem - tittar avslappnat och följer med mig.

Vi har jobbat runt flera olika hundar med plexiglas emellan. Jag vill få en verklig situation utan att riskera att någon skadas. Först gick hon fram och bet mot hundarna på andra sidan glaset, jag kunde ganska enkelt avbryta henne och då slog hon faktiskt på nosen och började undersöka vilka de var. Vi tog flera olika hundar på andra sidan glaset och Troja kändes mjuk och fin.

Jag jobbar henne även i annan allmänlydnad för att få henne ännu mer uppmärksam och följsam.
Tex har vi tränat sitt och ligg med störningar samt lite enklare trix som snurra. Hon gillar verkligen att få uppmärksamhet och kämpar för att göra rätt :)

Nu är det natt, imorgon mot nya äventyr!

Av HundStyrkan - 20 augusti 2014 23:02

Här kommer lite bilder från dagen!
Troja får jobba runt alla möjliga hundar. Hon klarar det oftast ok, men är på sin vakt, det kan man se på örat här på bilden.

Hon är följsam och mycket kontakt sökande när vi är ute och går.

Av all träning blir man trött. Då är det smarrigt med ett ben att tugga på.

Super smarrigt - har du fler? ;)

Av HundStyrkan - 19 augusti 2014 17:01

Troja är en långhårig schäfertik som ska bo hos oss ett tag framöver.
Ägarna vill ha hjälp med att få Troja lugn och fin runt andra hundar. Idagsläget skäller hon och har bitit en annan hund.

Jag fick Troja i söndags och då såg jag en hund som tagit på sig en alldeles för stor roll i mötessituationer. Hon håller andra hundar på avstånd genom att låta och lyckas ju varje gång! Ett bra sätt, för henne själv.
Men detta beteende leder till stress och obalans, vilket i längden är skadligt. Det är samma biverkningar som för oss människor.

Vi har redan på två dygn gjort stora framsteg. Hon går lugnt och fint på promenaden, hon följer mig!

Jag fokuserar på att hålla henne i balans och skiftar hon över i vaksamhet så bryter jag det direkt och hon faller ganska enkelt in i följsamhet igen.

Vi kommer att jobba i många olika miljöer och även sammanföra henne med stabila hundar så att hon får erfarenhet av att umgås med andra hundar. Det kommer hjälpa henne att hantera möten också.

Så taggad jag är!!!
Här fick vi ett spännande möte ;)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<<
Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards